لوزیویت ام اف سیوانجی

پسوریازیس درمان پذیر است؟

تا امروز هیچ درمان کاملی برای بیماری پسوریازیس وجود ندارد ولی امکان کنترل رضایت بخش پسوریازیس برای اکثر بیماران وجود دارد. برخی از افراد تنها یکبار مبتلا به پسوریازیس می شوند که پس از چند ماه بهبود می یابند و هرگز تکرار نمی شود، در مورد پسوریازیس قطره ای که معمولا پس از گلودرد استرپتوکوکی ایجاد می شود نیز به همین صورت است در اکثر فرم های پسوریازیس بیماری یا دوره های بهبود و عود مشاهده می شود. ممکن است چندین سال بين عودهای بیماری فاصله باشد. تعداد کمی از بیماران پسوریازیس، شدید و دائمی است که درمان آن پسیار دشوار است.

پسوریازیس یا صدفک چه بیماری است؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی شایع و مزمن با بثورات پوسته دار است که در تمام سنین مشاهده می شود، شیوع این بیماری در حدود 2% از کل جمعیت می باشد. زمینه این بیماری ژنتیکی است بنابراین در خانواده ، نسل اندر نسل منتقل می شود . همچنین در پسوریازیس بسیاری از عوامل محیطی نیز موثر هستند. این بیماری مسری نیست و به دلیل آلرژی ایجاد نمی شود. شایع ترین سنین برای بروز اوليه پسوریازیس در نوجوانانی و در اواخر دهه پنجم زندگی است. این بیماری پوستی در بین زنان و مردان به طور مساوی مشاهده می شود، هر چند در کودکان ، در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. بیماری پسوریازیس اغلب اوقات خفیف است به طوری که بیمار به سختی متوجه ابتلا خود به بیماری می شود، اما گاهی این بیماری می تواند چنان شدید باشد که بیمار باید برای درمان در بیمارستان بستری شود. بیماری پسوریازیس ممکن است خارش دار باشد ، حدود 5% از افراد مبتلا به پسوریازیس به درد مفاصل أورم مفاصل پسوریانیکا مبتلا می شوند که ممکن است یک با چند مفصل را درگیر کند. در این حالت بیماری پسوریازیس می تواند بسیار ناتوان کننده باشند.
مشخصه بیماری پسوریازیس ضایعات پوستی به رنگ قرمز است که توسط پوسته های فلس مانند پوشیده شده و لبه ضایعات به خوبی مشخصی می باشد. این ضایعات اغلب به صورت متقارن در هر دو طرف بدن قرار دارند. پوسته ها معمولا سفید نقره ای هستند ولی در مناطقی از بدن مانند زیر بغل یا در مصرف مرتبه مرطوب کننده توسط بیمار این پوسته ها وجود ندارد و ضایعات به احتمال زياد صاف و براق هستند . پسوریازیس معمولا بسیار خفیف است و باعث شایعاتی در ناحیه آرنج و زانو یا حالت پوسته پوسته شدن در پوست سر می شود. با این حال، این بیماری می تواند هر منطقه از پوست را درگیر کند یا بسیار شدید باشد.
اینکه دقیقا چه چیزی موجب بیماری پوستی پسوریاز پی می شود به طور کامل کشف نشده ایست ، اما بسیاری از تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. چیزی که مشخص است این است که سیستم ایمنی بدن در این بیماری درگیر بوده و به نظر می آید فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب می شود.

آشنایی با عارضه پینه (callus) )

پینه پا و ميخچه در افراد فعال بوجود می آید . پینه نواحی ضخیمی از پوست است که بر اثر فشار مکرر یا اصطکاک بر روی ناحیه ای از پوست پا به وجود می آیند، امکان دارد پینه ابتدا از تاولي شروع شود. میخچه و پینه خطرناک نیستند و اما بسیار ناراحت کننده اند. همچنین این لایه های سخت شده پوست می تواند زیبایی دست و پا را کاهش دهد . پینه پا هنگام پوشیدن کفش یا راه رفتن باعث درد می شوند.

پینه چیست؟ پینه یا کبره ناحیه ای ساخته شده از پوست دست و پا و زانو یا پیشانی انسان است که بر اثر کار یا ساییدگی زیاد باعث سفت شدن پوست کف پا می شود. پینه روی پوست به این علت است که لایهای محافظ بر روی پوست تشکیل شود و از پگی پوست پر اثر ادامه سایشی جلوگیری شود. پینه یک برجستگی استخوانی است که روی مفصل انگشت شست پا تشکیل می شود. زمانی شکل می گیرد که انگشت شست و انگشت کناری خود را هل می دهد و با فشار آوردن به مفصل انگشت شست سبب بزرگ و برآمده شدن آن می شود. پوست روی پینه نیز ممکن است قرمز و زخم شود. پینه دارای یک هسته داخلی است که می تواند نرم یا سخت باشد. پینه های نرم بین انگشتان پا و پینه های سخت روی انگشتان پا به وجود می آید.

نشانه های پینه پا

پینه انگشت شست پا دردناک است و باعث قرمزی و بی حس شدن پوست می شود. اطراف مفصل شست درد وجود دارد و با فشار وارده از طرف کفش بدتر می شود، برآمدگی استخوان در محل پینه پا وجود دارد. ناهنجاری و بدشکلی پا، به علت انحراف انگشت شست و انگشت دوم ، به طرف بالا می رود و در معرض اصطکاک ناشی از کفش قرار می گیرد.

فرق میخچه و پینه

پینه از میخچه بزرگتر است و اشکال مختلفی دارد ولی دردناک نیست. معمولا میخچه یک مرکز سفت دارد و در قسمتی از پوست ایجاد می شوند که تحمل وزن را بر عهده ندارد. در صورت وارد کردن فشار به میخچه احساس درد می کشید. پینه کف پا معمولا در زیر پاشنه ، کف دست و همچنین روی زانو ایجاد می شود.

درمان پینه پا چگونه است؟

درمان پینه پا در افراد سالم به منظور رفع ظاهر ناخوشایند آن است. در مبتلایان به دیابت پینه باعث ضعف گردش خون می شود، بنابراین باید فورا به دنبال درمان آن باشید. پزشک معاینه می کند و در مورد عواملی که باعث ایجاد پینه شده سوالاتی می پرسد. در برخی مواقع عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود عکسبرداری برای بررسی ناهنجاری استخوانی است. روش های درمان پینه شست پا به شرح زیر است:

  • تجویز محلول های کرالولیتیک ها برای از بین بردن پوششی کراتینی توسط پزشک به عنوان داروی پینه پا
  • در صورت وجود برجستگی های غیر طبیعی استخوان پزشک با عمل جراحی مشکل را اصلاح می کند
  • اگر پینه همچنان دردناک شد لازم است درمان های دارویی انجام شود
  • درمان اصلی پینه، از بین بردن اصطکاک و فشاری است که وجود دارد
  • گرم و مرطوب کردن محل پینه و سپس جدا کردن آنها از پوست
  • از ناخن گیر، قیچی و چاقو برای برداشتن پهنه استفاده نکنید.
  • استفاده از کرم نرم کننده یا پماد سالیسیلیک بعد از حمام
  • استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های احتمالی

روش مصرف :

طبق تجویز پزشک

روش مصرف :