Vitamin C Night

سرم ویتامین سی 20% یونیورسال ری لاکو

از آنجایی که ویتامین سی در شکل آسکوربیک اسید در برابر هرگونه نور و هوا بسیار ناپایدار می باشد، پس در صورت استفاده در محصولات آرایشی بعد از تولید و با گذشت زمان درصد این ماده رو به کاهش میگذارد.

ما در محصول خود ( سرم ویتامین سی 20% یونیورسال ری لاکو ) تلاش کرده ایم درصد ویتامین سی را در طول دوره استفاده مشتری ثابت و دقیقا مطالق ادعایمان برروی بسته بندی محصول نگه داریم. پس از روش زیر استفاده کرده ایم:

1- لوسیون با فرمول اختصاصی  یونیورسال را در بطری پر میکنیم اما پودر آسکوریبک را در محفظه ای پلمب شده در درب بطری نگه میداریم.

2- مشتری پس از خرید محصول و جهت شروع استفاده از آن ، دکمه روی درب مخزن دار را فشار میدهد، در این لحظه پلمپ محفظه حاوی آسکوربیک اسید که در قسمت داخلی بطری قرار دارد باز می شود و پودر آسکوربیک اسید در داخل لوسیون رها می شود. پس از حدود یک دقیقه تکان دادن بطری توسط مشتری، این پودر کاملا در لوسیون حل می شود و حالا محصول با درصد واقعی ویتامین سی قابل استفاده خواهد شد. این درصد لااقل به مدت ۴ ماه در محصول پایدار خواهد بود( که البته زمان استفاده این محصول برای افراد در حدود یک ماه است).

این در حالی است که تمامی محتویات محفظه و بطری قبل از ترکیب شدن برای مدت 3 سال کاملا پایدار می باشند. این تکنولوژی از سالها قبل در محصولاتی در سرتاسر دنیا استفاده می شود که معروف ترین آنها لوسیون ویتامین سی 15 درصد DUOLYS  ACM فرانسه می باشد که محفظه آسکوربیک اسید در آن محصول در قسمت انتهایی بطری تعبیه شده است.

معرفی ویتامین سی

ویتامین سی یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی در طبیعت است. اکثر گیاهان و حیوانات قادر به سنتز ویتامین سی در داخل بدن از گلوکز هستند. انسان ها و برخی دیگر از مهره داران فاقد آنزیم ال-گلوکونو گاما لاکتون اکسیداز مورد نیاز برای سنتز درون سلولی ویتامین سی هستند، بنابراین، آنها باید آن را از منابع طبیعی مانند مرکبات، سبزیجات برگ سبز، توت فرنگی، پاپایا و کلم بروکلی دریافت کنند. به طور سنتی، غذاهای غنی از ویتامین سی مانند لیمو توسط ملوانان در سفرهای طولانی برای جلوگیری از بیماری اسکوربوت، بیماری خونریزی لثه، حمل می شد. در سال 1937، دکتر آلبرت اسنت گویرگی به دلیل کارش در جداسازی مولکول ویتامین سی از فلفل قرمز و شناسایی نقش آن در بیماری اسکوربوت، جایزه نوبل را دریافت کرد.

ال اسید اسکوربیک (LAA) شکل شیمیایی فعال ویتامین سی است. در طبیعت، ویتامین سی به اندازه مساوی  LAA و D  اسکوربیک اسید یافت می شود. اینها اساساً مولکولهای ایزومر هستند و به طور متقابل قابل تعویض هستند. با این حال، تنها LAA از نظر بیولوژیکی فعال است و بنابراین در حرفه پزشکی مفید است. جذب ویتامین سی در روده توسط یک مکانیسم انتقال فعال محدود می شود و از این رو مقدار محدودی از دارو با وجود دوزهای خوراکی بالا جذب می شود. علاوه بر این، فراهمی زیستی ویتامین C در پوست در صورت مصرف خوراکی ناکافی است. بنابراین استفاده از اسید اسکوربیک موضعی در حرفه درماتولوژی مورد علاقه است.

زمینه بیوشیمی ویتامین سی

ویتامین سی یک حلقه 5هیدروکربنی مشابه به گلوکز دارد. ال – آسکوربیک اسید با یک یون هیدروژن متصل، به یک اسید شکر ضعیف تبدیل می‌شود که مشابه دیگر آلفا هیدروکسی اسید ها است که در درماتولوژی به کار می‌رود. این ماده با یک یون فلزی آسکوربات معدنی را تشکیل می‌دهد. علاقه قابل توجهی به سنتز مولکولهای آسکوربات فعال فیزیولوژیکی و پایدار شیمیایی وجود دارد زیرا LAA در طبیعت ناپایدار است، به ویژه هنگامی که در معرض نور قرار می گیرد.

مکانیسم اثر ویتامین سی با اشاره به درماتولوژی

ویتامین سی به عنوان آنتی اکسیدان

ویتامین سی، فراوان ترین آنتی اکسیدان در پوست انسان، بخشی از گروه پیچیده آنتی اکسیدان های آنزیمی و غیر آنزیمی را تشکیل می دهد که برای محافظت از پوست در برابر گونه های فعال اکسیژن (ROS) وجود دارند. از آنجایی که ویتامین سی محلول در آب است، در بخش های آبی سلول عمل می کند. هنگامی که پوست در معرض نور UV قرار می گیرد، ROS مانند یون سوپراکسید، پراکسید و اکسیژن منفرد تولید می شود. ویتامین سی با اهدای متوالی الکترون ها برای خنثی کردن رادیکال های آزاد از پوست در برابر بار اکسایشی محافظت می کند. اشکال اکسید شده ویتامین سی نسبتاً غیر واکنشی هستند. علاوه بر این، آنها می توانند توسط آنزیم دهیدرو اسکوربیک اسید ردوکتاز در حضور گلوتاتیون به ویتامین سی تبدیل شوند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث کاهش در دسترس بودن ویتامین C در پوست می شود.

نورUV ، گونه های فعال اکسیژن (ROS) و آسیب پوست – ویتامین سی و محافظت از نور

همانطور که در بالا ذکر شد، قرار گرفتن پوست در معرض نور UV باعث تولید ROS می شود. این رادیکال‌ها پتانسیل شروع واکنش‌های زنجیره‌ای یا آبشاری را دارند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند. اثرات مضر ROS به صورت تغییرات شیمیایی مستقیم در DNA سلولی، غشای سلولی و پروتئین های سلولی از جمله کلاژن رخ می دهد.

بار اکسایشی همچنین رویداد های سلولی خاصی را تحریک می کند که با عوامل تکثیری مانند ROS فاکتور رونویسی را ارتقاء می دهد و تولید ماتریکس متالوپروتیناز (MMP) را افزایش می دهد و منجر به تجزیه کلاژن می شود. بار اکسایشی فاکتور رونویسی هسته ای کاپا (NFkB) B را القا می کند. این باعث تولید تعدادی واسطه می شود که به التهاب و پیری پوست کمک می کند. همچنین سطح mRNA الاستین را در فیبروبلاست های پوستی افزایش می دهد. این ممکن است تغییرات الاستوتیک مشاهده شده در پوست فوتو پیر را توضیح دهد.

آنتی اکسیدان ها برای خنثی کردن ROS تشکیل شده در اثر قرار گرفتن در معرض UV ضروری هستند. توجه به این نکته مهم است که ویتامین سی در برابر UVB (290-320 nm)  و UVA (320-400 nm)به یک اندازه موثر است. دوزهای کوچک مکرر UVA در مقابل UVB که بیشتر اپیدرم را تحت تأثیر قرار می دهد، 30 تا 40 برابر عمیق تر به پوست نفوذ می کند. UVA، باعث جهش و تخریب کلاژن، الاستین، پروتئوگلیکان ها و دیگر ساختارهای سلولی پوستی می شود. بنابراین، UVA  باعث پیری پوست و احتمالاً ایجاد ملانوم می شود. UVB  باعث آفتاب سوختگی، ROS، جهش های اپیدرمی و سرطان پوست می شود. کرم‌های ضدآفتاب زمانی که به درستی استفاده شوند، از اریتم ناشی از اشعه ماوراء بنفش و جهش‌های دایمر تیمین که به سرطان‌زایی پوست کمک می‌کنند، جلوگیری می‌کند. با این حال، کرم های ضد آفتاب تنها 55 درصد از رادیکال های آزاد تولید شده در معرض اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کنند. با پیشگیری از اریتم ناشی از اشعه ماوراء بنفش، تشکیل سلول های آفتاب سوختگی و القاء ترمیم کلاژن می توان از عامل نور جلوگیری کرد. برای بهینه سازی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، استفاده از کرم های ضد آفتاب همراه با یک آنتی اکسیدان موضعی مهم است. ویتامین سی اشعه ماوراء بنفش را جذب نمی کند اما با خنثی کردن رادیکال های آزاد یک اثر محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش اعمال می کند، در حالی که این اثر در کرم های ضد آفتاب دیده نمی شود. در شرایط آزمایشگاهی، نشان داده شده است که مصرف 10% ویتامین سی موضعی، کاهش آماری اریتم ناشی از UVB را تا 52% و تشکیل سلول های آفتاب سوختگی را تا 40.60% نشان داد.

اگرچه ویتامین سی به تنهایی می تواند محافظت از نور را فراهم کند، اما در ارتباط با ویتامین ای که عملکرد ویتامین سی را چهار برابر می کند، بهترین عملکرد را دارد. ویتامین سی هیدروفیل به بازسازی ویتامین  ای، یک آنتی اکسیدان لیفوفیلیک کمک می کند. بنابراین، ویتامین سی و ویتامین ای با هم به ترتیب از بخش های آب دوست و چربی دوست سلول محافظت می کنند. ویتامین سی و ویتامین ای به طور هم افزایی آسیب مزمن اشعه ماوراء بنفش را با کاهش قابل توجه آپوپتوز سلولی و تشکیل دایمر تیمین محدود می کنند.

ویتامین سی و کلاژن سازی

ویتامین سی برای بیوسنتز کلاژن ضروری است. پیشنهاد شده است که ویتامین سی علاوه بر تحریک تغییرات کیفی در مولکول کلاژن بر سنتز کمی کلاژن تأثیر می گذارد. ویتامین سی به عنوان یک عامل مشترک برای آنزیم‌های پرولیزیل و لیزیل هیدروکسیلاز، آنزیم‌هایی که مسئول تثبیت و پیوند متقابل مولکول‌های کلاژن هستند، عمل می‌کند. مکانیسم دیگری که ویتامین سی بر سنتز کلاژن تأثیر می گذارد، تحریک پراکسیداسیون لیپیدی است و محصول این فرآیند، مالون دی آلدئید، به نوبه خود بیان ژن کلاژن را تحریک می کند.

ویتامین سی همچنین به طور مستقیم رونویسی سنتز کلاژن را فعال می کند و mRNA پروکلاژن را تثبیت می کند و در نتیجه سنتز کلاژن را تنظیم می کند. علائم و نشانه های اسکوربوت، یک بیماری کمبود ویتامین سی، به دلیل اختلال در سنتز کلاژن است. مطالعات بالینی نشان داده است که استفاده موضعی از ویتامین سی باعث افزایش تولید کلاژن در پوست انسان جوان و همچنین پیر می شود.

ویتامین سی به عنوان یک عامل رفع رنگ

هنگام انتخاب یک عامل رنگدانه، مهم است که بین موادی که برای ملانوسیت سمی هستند و موادی که مراحل کلیدی ملانوژنز را مختل می کنند، تفاوت قائل شوید. ویتامین سی در دسته دوم عوامل بی رنگ کننده قرار می گیرد. ویتامین سی با یون‌های مس در محل فعال تیروزیناز تعامل می‌کند و از عملکرد آنزیم تیروزیناز جلوگیری می‌کند و در نتیجه تشکیل ملانین را کاهش می‌دهد. ویتامین سی همچنین بر روی رنگدانه اطراف فولیکولی تأثیر می گذارد. با این حال، ویتامین سی یک ترکیب ناپایدار است. بنابراین اغلب با سایر عوامل رنگ‌دهی مانند سویا و شیرین بیان برای اثر رنگ‌زدایی بهتر ترکیب می‌شود.

اثر ضد التهابی ویتامین سی

همانطور که قبلا گفته شد، ویتامین سی  NFkB را مهار می کند، که مسئول فعال شدن تعدادی از سایتوکین های التهابی مانند TNF آلفا، IL1،  IL6 و IL8 است. بنابراین، ویتامین سی دارای یک فعالیت ضد التهابی بالقوه است و می تواند در شرایطی مانند آکنه ولگاریس و روزاسه استفاده شود. می تواند باعث بهبود زخم شود و از هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب جلوگیری کند.